Kiropraktor Jens Kjærgaard er tilknyttet FC Skanderborg som behandlinger og arbejder på at behandle og i særdeleshed forebygge skader.

Skader kan opstå ved en udefra kommende kraft såsom en tackling i fodbold eller håndbold, eller ved gentagne fejlbelastninger, som følge af dårlig fysisk form, dårlig kropsholdning, kompensationer for stive/låste led eller spændte muskler, eller ved manglende koordinering af musklerne i fx. korsetmuskulaturen.

Overbelastning

›Overbelastningssmerter skyldes som oftest gentagne ens belastninger. En anden hyppig årsag til forkert belastning af leddet er et forkert belastningsmønster eller en for stor belastning

  1. ›Smerterne kommer snigende, de kan begynde med let ømhed når man belaster leddet, for derefter at forsvinde igen.
  2. Gradvist vil der komme tiltagende smerter hver gang man belaster leddet, som dog mindskes, når leddet bliver varmt,
  3. ›I den næste fase er der, ud over ’startsmerterne’, nu også smerter når leddet igen bliver ‘koldt’.
  4. ›I den sidste fase er der konstante smerter.

Kompensation

›Stive led og spændte muskler, ændrer normalfunktionen og øger risikoen for kompenserende bevægelser, som øger belastningen i “nabo” led og muskler.

›Muskulær ubalance ( manglende evne til at koordinere leddets bevægelser) kan give manglende styring af skulder, lænd og bækken, og kan på samme måde som stive led og muskler give fejlbelastninger som i sidste ende udløser en overbelastningstilstand.

En kompensation kan være hensigtsmæssig på kort sigt da det kan fjerne belastningen fra et skadet/overbelastet væv. Problemet opstår hvis kroppen tilpasser sig den nye situation og opfatter kompensationen som det normale.

Langtidseffekten bliver, som følge af kompensationen, svaghed og nedsat bevægelighed.

Skader

Skadet væv har forskellige helingstider og der kan derfor være stor forskel på hvor lang hurtigt man vender tilbage til fuld funktionstilstand. Den største udfordring i at opnå fuld bedring ligger i den tidsforskel der ligger mellem at være smertefri til at vævet har opnået fuld styrke igen. Da smertefriheden indtræder meget før end at vævet har opnået fuld styrke.

Derfor ser man ofte tilbagefald efter skader, da mange begynder at belaste det skadede væv ved fuld kraft inden vævet her fuldt helet.

Det bedste råd er derfor at at have fuld fokus på funktionen af led og væv i stedet for at fokuserer på at blive smertefri. Det fortsætte behandlingen og genoptræningen, til

Helingstider for muskler, knogler, brusk og sener/ledbånd

  • ›2-8 uger: Muskler
  • ›3-8 uger: Knogler
  • ›6-9 mdr: Sener ( fx achillessenen)
  • ›6-12 mdr: Ledbånd (fx korsbånd)
  • ›12mdr: ledbrusk (fx menisk)